26 november 2013

Plastic hergebruiken

We zijn het afgelopen decennium beide een keer of vijftien verhuisd en telkens verhuizen we een lading spullen mee. Ook toen we vorig jaar van Zweden naar Nederland verhuisden, namen we -of nou ja, ik meer dan man- weer een circus aan spullen mee. Eenmaal in Nederland kwam daar nog ruim een dozijn oude verhuisdozen bij die jaren bij mijn moeder op zolder hadden gestaan. Zelfs na een jaar heb ik veel van de dozen uit Zweden en oude uit Nederland niet uitgepakt.

Omdat we bij een volgende verhuizing niet weer al die spullen willen meenemen dan wel opslaan, zijn we nu heel kritisch wat betreft welke spullen we wel en niet bewaren. Ik heb geen specifieke lijst met criteria, maar in grote lijnen komt het erop neer dat ik alleen dingen bewaar waar ik nu of in de directe toekomst concrete voordeel van heb. Dingen die ik een jaar of langer niet gebruikt heb, belanden zonder pardon in de "weggeefdoos". Zo bewaar ik bijvoorbeeld wel boeken die direct te maken hebben met mijn vakgebied, maar geen andere boeken zoals Nederlandse literatuur of oude tijdschriften. Artikelen die ik bewaard heb, scan ik en bewaar ik digitaal. Ook snuisterijen zoals beeldjes en kaarsenstandaards komen niet door de test. Hetzelfde geldt voor kleding die ik nooit draag en keukengereedschap dat we niet of nauwelijks gebruiken. Papieren aantekeningen, gedateerde studieboeken en plastic mapjes wil ik ook niet meer hebben. Post scan ik en organiseer ik digitaal. Scheelt ook weer mappen vol met documentatiemateriaal van de Belastingdienst & co. 

Plastic producten belanden bij mij niet noodzakelijkerwijs in de prullenbak, maar een plastic product scoort wel een minpunt en als het gaat om iets dat ik weinig gebruik en/of iets dat in contact komt met eten of met mijn lichaam dan doe ik het ook liever weg. Een voorbeeld is de plastic maatbeker die we ooit tweedehands kregen van mijn schoonmoeder die het ding eerst zelf eindeloos had gebruikt. Het plastic slijtte en misschien hebben we kleine stukjes plastic ervan gegeten. Dat vind ik niet oke, dus hebben we dat ding vervangen door een exemplaar van roestvrijstaal. Andere dingen die ik liever zie gaan dan komen zijn plastic bekers, borden en opbergbakjes.

Veel van de dingen die ik of we niet meer wil(len) hebben zijn nog in prima staat. Vanwege de grondstoffen is het zonde om die dingen in de prullenbak te gooien. We doen er graag iets goeds mee. Ik heb geprobeerd een aantal dingen op Marktplaats te verkopen, maar kleine dingen zoals een boek, een kaarsenstandaard of een pak printpapier doen het daar niet zo goed. Bovendien is het erg veel werk om voor elk artikel een advertentie te schrijven en een mooie foto te plaatsen. Daarom gebruik ik Marktplaats nu alleen nog voor dingen die wat meer waard zijn en/of waarvan ik denk dat het misschien wel verkocht wordt, zoals bijvoorbeeld een fietsslot. 

Af en toe kom ik dingen in huis tegen waarvan ik denk dat iemand in mijn vrienden- en kenniskring iets aan heeft. Dan post ik het op sociale media. Zo heb ik al een aantal keer iemand blij gemaakt met iets dat in prima staat is, maar ik niet meer wil hebben. Ik heb er zelfs een paar leuke nieuwe reallife contacten door opgedaan. Voor het weggeven van eten gebruik ik foodsharing.nl. Via die website heb ik bijvoorbeeld de Biobox van Ekoplaza weggegeven.

Ik heb gezocht naar manieren om onze spullen te doneren. Bijvoorbeeld aan een rommelmarkt voor een goed doel. Ik heb echter niets gevonden. Daarom zijn we afgelopen weekend maar naar de tweedehandswinkel bij ons in de straat gelopen om te vragen of de eigenaar onze spullen wil hebben om te verkopen. Dat wilde de medewerker wel. Dus hebben we afgelopen zondag een printer (veel plastic!) en een doos met prullen naar de winkel gebracht. Inmiddels heb ik nog twee dozen gevuld met allerlei afdankertjes. Die gaan volgend weekend naar de tweedehandswinkel. Heerlijk dat opruimen en vooral heerlijk dat we bij een volgende verhuizing niet weer alles hoeven mee te slepen.

1 opmerking:

  1. Ik breng ook wel eens dingen naar de Weggeefwinkel: http://weggeefwinkels.nl/ Die in Utrecht is best wel actief. In Eindhoven zat er eerst ook eentje, maar die is - voor zover ik nu kan vinden - gesloten. De laatste keer dat ik daar was, stond ik voor een dichte deur, maar ben er alweer een tijdje niet wezen kijken.
    Verder maak ik ook gebruik van gratisoptehalen.nl en een soortgelijke Facebookgroep :) Voordat ik de volgende keer ga verhuizen, wil ik ook zoveel mogelijk spullen die ik niet gebruik/niet leuk vind de deur uit hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen